• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Ok, det var nog ett bra beslut. Tycker det är lite luddigt med att det står att man får behålla när saneringen vunnit laga kraft, borgenärerna kan ju begära omprövning har jag läst om också.
Kanske de räknade på vad det blev i månaden om man slog ut din återbäring på ett helt år?
4-5’ räknas ju som en förbättring av ekonomin men tycker allt är väldigt oklart dom sagt.
Får tillbaka 35’ vet inte riktigt om jag ska göra omprövning eller inte.

Ett beslut från Tingsrätten om omprövning står det såhär:

Enligt Kronofogdemyndighetens bedömning bör omprövning av skuldsaneringsbeslut i princip ske om gäldenären försummat att betala enligt betalningsplanen under minst fyra månader. Vidare bör
omprövning som huvudregel ske om det finns en oförutsedd händelse och gäldenärens betalningsutrymme ökat med minst 4 000 - 5 000 kronor per månad. Ändring bör även normalt ske om gäldenärens betalningsutrymme försämrats med minst 500 kronor per månad efter avdrag för buffert. Även i detta fall måste försämring en ha orsakats av en oförutsedd händelse. Omprövningsbeslutet ska alltid föregås av en totalbedömning av samtliga omständigheter i ärendet.

Domstolarna tar hänsyn till anledningen till betalningsdröjsmålet.

Exempel på situationer som gör betalningsdröjsmål ursäktliga är när gäldenären har drabbats av sjukdom eller har genomgått en skilsmässa och därmed har drabbats av ökade omkostnader.

I ett fall var gäldenären efter med sex månaders betalning om totalt 12 000 kronor. Under ärendet handläggning i domstolen betalade gäldenären ikapp. Han angav separation och därmed uppkomna kostnadsökningar som orsak till hans tillfälliga betalningssvårigheter. Domstolen ansåg att avvikelsen från betalningsplanen var ringa.

Ytterligare ett fall är en gäldenär som inte hade skött sina betalningar under sju månader totalt 3 900 kronor. Då orsaken inte berodde på ovilja utan på ökade utgifter för familjen genom ett barns sjukdom och handikapp ogillades ansökan om upphävande. Gäldenären hade efter skuldsaneringsbeslutet flyttat till ett annat nordiskt land. Han trodde att de månatliga överföringarna av pengar fungerade, vilket de inte hade gjort. I samband med handläggningen i domstolen hade han betalat sin resterande del direkt till borgenärerna samt ordnat så att transaktionerna skulle fungera i fortsättningen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Mailat handläggaren om jag får behålla skatteåterbäringen men hon svarar ej. Kommer inte jaga henne, har frågat så nu är det inte mitt fel haha
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Har nu gått igenom min deklaration och inrapporterade räntor för 2022. Drygt 260k har rapporterats in med automatik, vilket är bra. De jag hittat som missat att rapportera är:

-Förskottslön
-Alektum inkasso, många ärenden
-Svea inkasso (rapporterat 1 av 2 ärenden)
-PS inkasso, många ärenden
Trodde även Gothia inkasso missat, men allt är inrapporterat under namnet Riverty.

Blir att lägga till ca 15k i deklarationen och landa på ränteutgifter på ca 280k för 2022.

(sjukt onödiga pengar, kunde köpt något mycket roligare för 280k… men men, bara att låta löneutmätning ha sin gång ca 1,5 år till och därefter ALDRIG ta ett lån/en kredit)
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Mailat handläggaren om jag får behålla skatteåterbäringen men hon svarar ej. Kommer inte jaga henne, har frågat så nu är det inte mitt fel haha
Hur mycket ska du få tillbaka?
Återkom med hennes svar om du vill.
 

NyStart2022

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
30 September 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Frågade min handläggare om omprövning och skatteåterbäring förra månaden när min sanering blev beviljad, och han svarade såhär:

Omprövning ska begäras när det sker en väsentlig förändring i ens ekonomi. Det är svårt att sätta någon exakt gräns men du bör begära omprövning om du kontinuerligt har en högre inkomst. Du behöver alltså inte begära omprövning för till exempel årliga löneökningar eller hyreshöjningar. Skatteåterbäringen får du behålla under skuldsaneringen så länge du inte får nya skulder.

Dock får jag tillbaka över 38 000 så vet inte hur jag ska göra..
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Frågade min handläggare om omprövning och skatteåterbäring förra månaden när min sanering blev beviljad, och han svarade såhär:

Omprövning ska begäras när det sker en väsentlig förändring i ens ekonomi. Det är svårt att sätta någon exakt gräns men du bör begära omprövning om du kontinuerligt har en högre inkomst. Du behöver alltså inte begära omprövning för till exempel årliga löneökningar eller hyreshöjningar. Skatteåterbäringen får du behålla under skuldsaneringen så länge du inte får nya skulder.

Dock får jag tillbaka över 38 000 så vet inte hur jag ska göra..
Får 35’ tillbaka och det jag har läst är att de slår ut det på ett år och att om det överskrider 4-5’ per månad ska göra omprövning.
Har skickat en fråga till kfm så går se vad de tycker.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Får 35’ tillbaka och det jag har läst är att de slår ut det på ett år och att om det överskrider 4-5’ per månad ska göra omprövning.
Har skickat en fråga till kfm så går se vad de tycker.
Du kommer dock inte kunna få något klart svar. Det enda sättet att få ett klart svar är att ompröva.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Du kommer dock inte kunna få något klart svar. Det enda sättet att få ett klart svar är att ompröva.
Jo det är sant. Går det att skicka in omprövning nu när man vet summan eller måste man vänta till utbetalningen?
Värsta som kan hända vid ej omprövning, upphävning eller förlängd sanering?
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197
En fråga, har sanering och i min deklaration är rutan för ränteavdrag helt tom. förra året var det 17:-
Behöver man själv kontakta långivarna angående betald ränta, eller är det fritt fram för dom att rapportera eller inte.
Exempelvis Lowell enligt nedan, hur ska man tyda detta?, är denna ränta 13558:- något jag ska ta med i årets deklaration, eller är det den räntan med summa 23 202,93 SEK,ingen inrapporterad osäker hur detta fungerar
 

Bilagor

  • Skärmbild 2023-03-11 201511.jpg
    Skärmbild 2023-03-11 201511.jpg
    13.4 KB · Visningar: 18
  • Skärmklipp1.JPG
    Skärmklipp1.JPG
    24.3 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp